Motivationstarif

Stemningsbillede


OBS! Nedenstående er en nyhed fra 2017. Læs om indførelsen af motivationstarif og ny afregningsmodel for fjernvarmen her

Hos Energi Ikast arbejdes der intenst på at udarbejde en ny tarifstruktur – en såkaldt motivationstarif ved afregning af varmeforbruget.

Formålet med en motivationstarif er i bund og grund at sikre en bedre udnyttelse af fjernvarmevandet til glæde for fællesskabet.

Ny implementeringsdato

Planen har hidtil været, at motivationstariffen skulle træde i kraft pr. 1. januar 2018.

Der har dog desværre vist sig udfordringer med tilgangen til valide data, hvilket gør, at Energi Ikast har besluttet at udskyde implementeringen af motivationstariffen til den 1. januar 2019.

”Det er ærgerligt, da vi havde set frem til at få motivationstariffen implementeret, men da vi endnu ikke har tilstrækkelig gode data for årlig gennemsnitlig frem- og returtemperatur fra de enkelte målere, og dermed ikke kan fastlægge en grundig og veldokumenteret tarifmodel pr. 1.1.2018, har vi valgt denne løsning” fortæller driftsleder for varmen, Peter Johansen. Han fortsætter: ”Det er meget vigtigt for os, når vi sætter sådanne tiltag i værk, at der kan være fuld tillid til det”.

Specielt hos de større erhvervskunder og i kommunale bygninger ser vi erfaringsmæssigt eksempler på dårlig udnyttelse af fjernvarmevandet, hvilket forårsager større økonomiske konsekvenser.

Benyt ventetiden til at få et gratis besøg af energirådgiveren

En fordel ved en udskydelse af implementeringen er dog, at mange flere af Energi Ikasts kunder kan nå at få glæde af den gratis energirådgiverfunktion, som blev indført i 2016, inden motivationstariffen træder i kraft.

Ved et besøg af energirådgiveren gives der gode råd og vejledninger omkring bl.a. drift af fjernvarmeanlægget, så den enkelte forbruger kan udnytte fjernvarmevandet bedre i installationen og imødegå eventuelle konsekvenser af den nye tarif.

Der er stor interesse for dette, og siden opstarten er der udarbejdet ca. 600 energirapporterer, og derudover lavet ”simpel rådgivning og vejledning” hos et uregistreret antal kunder.

Hvis man som kunde ved Energi Ikast har interesse i at høre mere om energirådgivning og evt. få besøg af energirådgiveren, kan du læse alt om dette og meget mere på www.energi-ikast.dk. Du kan også gå ind på www.forbrugerweb.dk og følge dit eget forbrug.